Testimony of the Broadcasting Board of Governors
Delivered by S. Enders Wimbush
Before the
Subcommittee on Oversight and Investigations
Committee on Foreign Affairs
U.S. House of Representatives
April 6, 2011

Mr. Chairman and Members of the Subcommittee, it is our pleasure to be here
today to speak to the role of U.S. international broadcasting in advancing U.S.
national interests.

Just a few months ago in Tahrir Square, a nascent democratic movement that
started in Tunisia blossomed on the streets of Cairo. Citizens took to the square to
air their political and economic demands for change and justice.

The Arab-speaking world saw and heard the events unfold through reporters from
Alhurra Television, on the scene and on the air, 19 hours a day, providing live
coverage of these historical events. Radio Sawa’s Egyptian stream expanded its
newscasts to provide in-depth information on the latest news from Cairo,
interviews with U.S. officials, demonstrators in the square, and noted analysts from
U.S. and Middle Eastern human rights organizations and think tanks.

At the height of the demonstrations, pro-Mubarak protesters targeted international
journalists, including those of Alhurra. They passed out flyers in the streets,
naming Alhurra, saying “we are going to kick you out of Egypt.” Thugs came to
the Alhurra news studio in Cairo, threatening the journalists with bodily harm, and
told them to leave. Alhurra’s correspondents quickly relocated to another facility
and continued reporting. For a time, as these threats against journalists continued,
Alhurra was the only international satellite news network to broadcast live from
Cairo.

Stories from the Square included a profile of Rami Gamal Shafik Ahmed, a young
man who came out to protest in Tahrir Square to call for change. Rami was killed
during the clashes; yet his family continued to protest each day to finish the fight
he started.

From the beginning of the democratic movement in January, Alhurra and Radio
Sawa’s newsrooms received calls from Egyptian opposition leaders and citizen



protesters wanting to share information and their views. Representatives of
Egyptian opposition parties — including Wafd, Ghad, and the Movement for
Democratic Change — contacted the Alhurra newsroom. They wanted to appear on
Alhurra because they knew people were watching and listening.

Alhurra’s coverage was quoted around the world, including by CNN. The leading
pan-Arab newspaper Al Hayat, wrote that “Alhurra was distinguished for its live
and continuous coverage of the protest through its network of correspondents in
the different Egyptian cities.” Time.com commented on Alhurra’s positive
coverage, “exposing Yemenis to the support of the outside world.”

Alhurra’s coverage of Middle Eastern dissent continued in Libya, Syria, Bahrain,
and Yemen. In Libya, a Radio Sawa correspondent accompanied the rebels as they
advanced towards Tripoli and their eventual retreat under heavy fighting. In an
attempt to deprive Libyans of an accurate portrayal of events happening in their
country, Libyan authorities jammed the Alhurra signal on the popular Nilesat
satellite system for almost a month. When the signal was initially jammed,
Alhurra’s newsroom received hundreds of phone calls an hour from Libyans
saying they could not receive the channel’s signal. In the meantime, state-
controlled channels insisted that everything was normal and there was no
insurrection.

On March 27", in a cooperative transmission effort with the Department of
Defense, direct broadcasts of Radio Sawa were beamed to Libya on an FM
frequency from the “Commando Solo” airborne transmission platform. Commando
Solo will provide approximately six hours per day of radio transmission from the
aircraft. Prior to this breakthrough, Radio Sawa was only available in Libya via
Internet streaming or satellite broadcast.

Using social media, Alhurra and Radio Sawa are soliciting citizen journalists to
provide crowd source information to complement the reports provided by their
correspondents. Audiences across the Middle East discussed the historic events
across the region through social media. Comments to Alhurra and Sawa were
discussed on the air. The networks regularly ask questions through Facebook, such
as, ‘will Libya become a democratic state or head into civil war,” and encourage
viewers to share their opinions.

Over the last three months Alhurra has experienced an enormous increase in
feedback from the audience. Using email, Facebook, and Twitter, Alhurra and



Radio Sawa have heard from their audiences in a way never previously
experienced. Comments received from the audience include:

e Arabs discovered that Alhurra is one of the most credible channels. I’'m sure
that you will contribute to spreading the ideas of freedom and democracy.

e [ would like to thank you for your honest view of the current revolution
happening in Egypt.

e [ watch Alhurra constantly because it is credible.

e "Thanks you for the most distinctive coverage and analysis of this great
event and all the global and political developments on the subject.”

e "Thanks for the genius Akram Khuzam who oversees and continues to
convey to us everything from the field.”

In a BBG flash survey of 500 respondents in Cairo and Alexandria from February
3 - 8, of the sources Egyptians said they were using for news and information
about the protests and related developments, 98% cited TV, 76% friends and
family, 52% radio, 51% newspapers, and 31% the Internet. Poll results indicate
that Alhurra TV reached a large audience during this period, with 25% of
respondents saying they had used the station to follow the events — far more than
either BBC or CNN.

As the political events in Egypt and the Middle East unfolded, every BBG network
provided reports on this aspirational story.

The Voice of America relayed the story around the world. RFE/RL and Radio
Free Asia also carried the story, tailoring it to their audiences. In China, RFA
focused mainly on China’s reaction to the demonstrations, including the
government ban on news of the unrest as well as Chinese cyber activists’ calls for
similar demonstrations. Similarly, Radio and TV Marti reported the story of Egypt
and Libya to its listeners and viewers in Cuba.

The programming produced during these events is emblematic of the work that
U.S. international broadcasting has done throughout its history. Over 60 years ago,
our nation began laying the foundations to support the free flow of ideas around
the world in support of democracy and freedom of thought. The Voice of America
and Radio Free Europe/Radio Liberty served American interests during the Cold
War, bringing the power of a free press to populations under the thumb of
ideologically driven information sources.



Today, the United States faces new threats, including that of violent extremism.
We understand that we cannot combat extremism through force alone. It is
critically important that we engage audiences in discussions about events on their
soil and abroad, and provide the accurate news and information that supports
freedom of thought and democratic development.

Throughout U.S. international broadcasting’s long history, the tools and goals have
been consistent: delivering consistently accurate, reliable and credible reporting
that opens minds and stimulates debate in closed societies -- especially where local
media fails to inform and empower its citizens.

The Subcommittee has asked whether America’s foreign broadcasting is consistent
with our nation’s interests and commitment to freedom. We believe that it soundly
is. The BBG’s legislative mandate, spelled out in the U.S. International
Broadcasting Act of 1994, defines the BBG’s role and function in the national
interest and the support of freedom. The Act finds that “Open communication of
information and ideas among the peoples of the world contributes to international
peace and stability and the promotion of such communication is in the interests of
the United States.” It requires that BBG broadcasts shall include “news which is
consistently reliable and authoritative, accurate, objective, and comprehensive” and
that broadcasting shall “be conducted in accordance with the highest professional
standards of broadcast journalism.”

The Act recognizes that accurate news informs the public, allowing individuals to
aspire to freedom, and to make decisions based on what is true — rather than on
what their governments may tell them.

This simple idea — that the objective truth serves the national interest -- has had
profound consequences. Accurate, comprehensive news from VOA during World
War II contributed to the defeat of German Nazism. During the Cold War, the
same news product from the Voice of America and Radio Free Europe/ Radio
Liberty broadcasts helped end Soviet totalitarianism.

Today, U.S.-sponsored broadcasts, available through radio, television, the Internet
and mobile devices, allow populations to learn the facts; share their experiences on
the ground through Twitter, SMS text, and cell phone video; and become
participants in the global community that is providing a new voice to those who
have had none.



In those early days of the VOA and RFE/RL, broadcasts focused on Europe and
the former Soviet Union. Today, four of the five broadcast networks under the
supervision of the Broadcasting Board of Governors -- the Voice of America
(VOA), the Middle East Broadcasting Networks (Alhurra TV and Radio Sawa),
Radio Free Europe/Radio Liberty, and Radio Free Asia -- provide programming
for Muslim audiences.

Eighteen of RFE/RL’s broadcast languages, almost two-thirds of the total, are
directed to regions where the majority populations are Muslim, including to Iran,
Iraq, Afghanistan, Azerbaijan, Bosnia, Kosovo, Kazakhstan, Kyrgyzstan,
Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan, as well as the majority Muslim
populations of Tatarstan, Bashkortostan, and the North Caucasus in the Russian
Federation.

BBG broadcast resources follow national security priorities.

e VOA'’s Persian News Network (PNN), the top international broadcaster to
Iran, reaches 19.6 percent of the adult population watching at least once
weekly, with the majority of those surveyed indicating the network has
increased their understanding of events in the Middle East, Iran, and the
U.S. The PNN website is one of VOA’s most active. Its popular satire,
Parazit (or “Static”) attracts millions of Facebook page views, and was
featured in the Washington Post and on the John Stewart show as a ground-
breaking program.

e The Middle East Broadcasting Networks broadcast throughout the Middle
East, to an audience of 35 million.

e VOA'’s Indonesian Service broadcasts to the largest Muslim majority
country in the world and now reaches more than 26 million Indonesians each
week.

e Broadcasting in a coordinated stream, VOA and RFE/RL provide news and
information to Afghanistan and the Afghanistan-Pakistan border region in
Dari and Pashto. RFE/RL and VOA together reach 65 percent of Afghan
adults each week.



e Targeted programming by RFE/RL and VOA to the Pakistan-Afghanistan
border region — in the Pashtun dialect of the region — reaches a critical
audience that would otherwise consume Taliban radio.

e Every week, 73 percent of Iraqi adults—some 9.5 million people—Ilisten to
or watch one of the four BBG broadcasters serving the country: Alhurra TV,
Radio Sawa, RFE/RL’s Radio Free Iraq, and VOA Kurdish.

Advancing press freedom is central to the broadcast mission. Our broadcasts serve
as both an alternative to censored media and a model of a free press. Our
journalists around the world endure hardships and take great risks to bring news
and information that is vital to our audiences. As the State Department honors its
diplomats who have died while serving their country, the BBG’s memorial to
fallen journalists honors their cause. Our technical experts who combat censorship
online and on the airwaves, play a continuous chess match of transmission
interference circumvention.

BBG broadcasts serve a host of critical functions, including:
e Fostering respect for human rights;
Strengthening civil society, rule of law, and transparency;
Stemming religious and ethnic intolerance;
Combating hate media; and
Communicating what America stands for — our policies, values, and culture.

A VOA broadcaster once said that the impact of U.S. international broadcasting is
“being there, every day.” Audiences around the world depend on our consistent
broadcasts. On Burmese opposition leader and Nobel Peace Laureate Aung San
Suu Kyi’s release from house arrest, she immediately sought to appear regularly on
VOA and Radio Free Asia’s Burmese Service programs.

Listeners were able to engage Aung San Suu Kyi on topics of their choice in a
weekly series. In the first installment, Ms. Suu Kyi answered questions from
listeners on her time under house arrest, global sanctions against Burma, free
speech and human rights, and democracy.



Iran

In Iran, BBG networks continue to provide critical information to a population that
must rely all too heavily on state-sponsored news reports. VOA’s Persian News
Network continues to grow in professionalism and its impact is seen in audience
response. After Iran’s disputed June 12 presidential election, citizen journalists in
Iran sent cell phone videos and still photos directly to PNN, providing evidence of
the chaos on the ground that could be shared with their countrymen throughout
Iran. Those events triggered thousands of emails and phone calls to the network.
In a flash poll taken in Iran shortly after the elections, 31 percent of those polled
said they had followed the election controversy on PNN’s “Newstalk” program.

Reporting on events within Iran, RFE/RL’s Radio Farda continues to expose
injustice, such as in its story on the plight of members of a Workers Union who
were imprisoned for insulting the Supreme Leader, Ayatollah Khamenei. Radio
Farda’s medium wave signal has been jammed since shortly after its inception.
More recently, it was the target of a denial-of-service attack to swamp Farda’s
incoming phone lines and disrupt calls from its audience.

Given the high priority of broadcasting to Iran, the Board has performed close
oversight of program capabilities, with the knowledge that these broadcasts must
continue to meet the needs of the Iranian people and U.S. national interests.

New leadership at PNN is building on the network’s earlier engagement with
Iranian audiences. Program adjustments and enhancements are underway that will
provide more investigative news, greater insights into American life, coverage of
Iranian history and culture, in-depth economic reporting, and programs that create
and moderate debate between representatives of major Iranian political and social
groups.

Through programming that honors Iran’s past, we can discuss Iran’s 2,500 year
legacy — one that the Iranian government intentionally diminishes. Our future-
oriented programming will connect us to the aspirations of the Iranian people to
connect with the world around them. Enhanced economic programming will
expose government corruption, commodity cartels, and Revolutionary Guard
economic dominance. Of even greater interest would be discussion of Iran’s huge
economic potential should its leadership abandon its nuclear program and malign
activities in the region, and its government’s decision to nonetheless hobble this
potential at the expense of its citizens.



Ensuring Media Access

A prerequisite for success in PNN’s transformation is achieving robust and secure
satellite, radio and internet access for PNN’s programming to Iran. The Iranian
government routinely jams our satellite transmission as well as our radio
programming, and takes a series of steps to inhibit access to our Internet materials.

The BBG also relies on satellite broadcasting to bring its TV and radio
programming to audiences, such as in the Middle East and Iran. By and large,
satellites are not jammed. However, there have been recent episodes of satellite
jamming of Alhurra Television programming during the recent unrest in the
Middle East, and more sustained satellite jamming of PNN by the Iranian
Government.

Iran has employed two kinds of jamming techniques: Uplink jamming, which attacks all
programming on the satellite transponder; and downlink or terrestrial jamming at or near the
frequency of the receiving satellite antenna system. Iran has been using downlink
jamming techniques for at least 10 years on a regular basis and is known to increase
the intensity of jamming during and after internal political events in an effort to
restrict outside influences.

Finding technical and diplomatic solutions to counter the Iranian government’s
measures is essential to achieving the BBG’s mission.

China

The BBG sponsors two broadcast networks that reach China — VOA and Radio
Free Asia. Both provide radio broadcasts to China and both have a substantial web
presence. VOA also provides five hours of weekly television broadcasts.

As 1s the case in Iran, the broadcasts face substantial transmission hurdles. The
BBG is unable to place its programming on any media in China, and the Chinese
government heavily jams our radio broadcasts.

In spite of this, China’s firm control over access to information has been
increasingly thwarted by the proliferation of cell phones and the Internet. The
Internet is particularly worrisome to the Chinese, and authorities have been



working on ways to limit its scope. Nonetheless, the Internet offers opportunities
for the BBG and other media to reach Chinese citizens.

Web traffic to VOA’s Chinese Service increased by 117 percent in March 2011
compared to the same period in 2010, to reach more than 1.1 million monthly
visits. This number does not include all proxy traffic. This more than doubling in
web traffic is attributed to fast, unique and accurate reports about the Jasmine
demonstrations in China and events in the Middle East and the U.S. response.
VOA also reached eight million recipients in February for its daily Chinese news
emails delivered to the PRC.

Audiences for VOA’s China Service programming can hear programming by
Correspondent Zhang Nan in Beijing, questioning the hidden costs associated with
events of the National People's Congress, and reports by Correspondents Nan
Wang and Suli Yi in Oslo covering the Nobel Peace Prize events for Chinese
dissident Liu Xiaobo.

A listener to Radio Free Asia might hear a report on the detention of longtime RFA
supporter and interviewee Ran Yunfei. Ran, an activist and writer, was charged
with "incitement to subvert state power." He was arrested after he published an
article online detailing support for the Egyptian revolution which brought an end to
the 30-year rule of former president Hosni Mubarak.

Social Media

As events in North Africa and the Middle East indicate, the communications
environment around the world is changing rapidly. BBG and State Department
sponsored independent research confirms the gathering momentum behind the use
of digital media as a source of news and information, as well as the accelerating
decline of radio — and particularly shortwave radio — in many parts of the world.

In this changing environment, the BBG needs to respond to this new global
challenge with the same innovation and creativity that marked the U.S. response to
the Cold War. The digital age offers new channels to disseminate our journalism.
But it also offers the opportunity to interact with audiences, to share news and
opinions, rather than simply handing down the news. Building online communities
with our audiences offer the promise to actively engage in discussion on issues of
mutual concern and interest. The agency’s web anti-censorship program, using
proxy sites and downloadable software, can sustain this web community.



10

In response to government censorship of the Internet, the BBG has developed a
robust anti-censorship program to combat web blockage. This anti-censorship
program is a small, but increasingly important, part of the agency’s mission to
provide news and information to audiences overseas.

The agency’s Anti-Censorship Team employs existing technology to overcome
web censorship, explores ways for our audiences to get past state-imposed
censorship of websites and e-mails, and provides unfiltered access to information.

Our most used anti-censorship tools are web-based proxies with e-mail
notifications of changed web proxy addresses. BBG broadcasters send large
amounts of e-mails daily to interested users (primarily in China and Iran) that
include both news summaries and proxy links. To get the e-mails through censors,
we change keywords and modify the apparent sender.

The agency also partners with numerous academic and non-government
organizations working on freedom of access to the Internet to develop and
implement circumvention tools.

Traffic to BBG digital platforms and interactive dialogue with audiences has
increased as young audiences seek information unavailable through local media.
As digital traffic has increased, trends for radio listening are downward.

In 2006, 24 percent of Chinese adults owned and used radio for news and
information. Results of a 2009 survey indicated that only 8 percent of Chinese
adults are weekly radio listeners — half as many as in 2007.

Ownership and use of shortwave radio is in further decline. The BBG’s 2010
survey showed that only .1 percent of respondents listen to VOA in Mandarin.
Only 0.4 percent of respondents reported listening to any shortwave radio
broadcasts in the previous week. Survey results showed hardly any acknowledged
listening to any international broadcaster. Twenty-two out of 8,635 respondents
reported having ever listened to VOA, while 7 had ever listened to RFA or BBC.

In contrast, the trend for use of the Internet and mobile technology is increasing
rapidly. China has the largest number of Internet users in the world.



11

VOA Mandarin streams had 432,000 views in January 2011, and China is a
consumer of VOA’s English and Special English websites and media content -
these websites are not blocked by the Chinese government. VOA’s English
learning website, “goEnglish.me” is also unblocked.

A recent survey showed that 38 percent of respondents said they own a computer,
up from 30 percent in 2008 and 20 percent in 2007. Twenty-eight percent of
Chinese are weekly Internet users — representing a sevenfold increase in China’s
Internet population since 2003.

The growth of mobile technology will offer additional means for content delivery
to Chinese audiences. Seventy-five percent or more of Chinese mobile subscribers
are projected to have access to the Internet within five years. By 2015, more than
550 million people are projected to have 3G subscriptions in China.

Conclusion

BBG networks play a critical role in countries that lack adequate press freedom
and credible alternative media. We succeed when (a) we deliver the news our
audiences want and need to make informed judgments about their societies, and (b)
we deliver our content via the media our audiences prefer and can easily access.
This is a simple formula but one that requires the agency to remain on top of media
realities and trends, and position ourselves for the future.

Broadcasting is an independent yet integral part of a global U.S. government
communications effort that seeks to advance U.S. national interests. In areas of
critical U.S. foreign policy interest, there are numerous players in public
diplomacy and strategic communications activities.

U.S. international broadcasting has a distinct niche — objective journalism. The
power of a free press fuels and sustains the exchange of ideas and the struggle for

individual thought and freedom.

We would be happy to answer any questions you might have.



